Jelölje be a megfelelő válaszokat és az oldal alján megtekintheti az eredményt

Életkor

Testtömegindex (BMI)
(A testsúly kg-ban, osztva a méterben mért testmagasság négyzetével.)

Pl.: 165 cm és 70 kg esetén a számítás: 70/[1,65×1,65]=25,7

Végez-e legalább 30 perces fizikai tevékenységet naponta?

Haskörfogat
(az alsó bordák és a csípőtövis közötti távolság felénél mérve – gyakorlatilag a köldök vonalában, közepes belégzés után)

• Férfiak

• Nők

Milyen gyakran fogyaszt zöldséget vagy gyümölcsöt?

Szed-e rendszeresen vérnyomáscsökkentő gyógyszereket?

Mértek-e Önnél valaha emelkedett vércukorértéket?

Van-e családtagjai között vagy közeli rokonságában cukorbeteg?

Az Ön pontszáma:

Kockázat a cukorbetegség 10 éven belüli kialakulására

Kevesebb, mint 7 pont: Alacsony. Becslések szerint 100 főből 1 esetben lesz valaki cukorbeteg.
7–11 pont: Enyhén fokozott kockázat. Becslések szerint 25 főből 1 esetben lesz valaki cukorbeteg.
12–14 pont: Fokozott kockázat. Becslések szerint 6 főből 1 esetben lesz valaki cukorbeteg.
15–20 pont: Magas. Becslések szerint 3 főből 1 esetben lesz valaki cukorbeteg.
Több mint 20 pont: Igen magas. Becslések szerint 2 főből 1 cukorbeteg lesz.

Mit tehetünk a cukorbetegség kockázatának csökkentése érdekében?

Az életkorunkkal és a genetikai hajlammal nem tehetünk semmit. Jó hír, hogy a többi cukorbetegségre hajlamosító tényezőt befolyásolhatjuk! A súlytöbblet, a nagy haskörfogat, a mozgáshiány, a táplálkozási szokások megváltoztatása, a dohányzás elhagyása tőlünk függ! Az életmód megváltoztatásával megelőzhetjük vagy jelentősen késleltethetjük a cukorbetegség kialakulását. Ha családjában van cukorbeteg, feltétlenül ügyeljen arra, hogy testsúlya ne növekedjék az évek során. A haskörfogat növekedése fokozza a kockázatot, míg a fizikai aktivitás csökkenti. Figyeljünk az étkezésünkre, fogyasszunk minél több nagy rosttartalmú növényi táplálékot. Kerüljük az állati zsírok fogyasztását, részesítsük előnyben a növényi zsiradékokat. A cukorbetegség kezdetben tünetszegény! Ha 12–14 pontot ért el a teszt során, feltétlenül ajánljuk a helyes, szükség esetén súlycsökkentő étrend tartását és a fizikai aktivitás fokozását. Forduljon orvosához, aki laboratóriumi vizsgálatot végeztet a cukorbetegség korai kimutatása érdekében. Ügyeljen a testtömegindexre: ha 25–30 közötti, csökkentse súlyát, ha 30 feletti, az elhízás kedvezőtlen hatásaira feltétlenül számíthat.